Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Bas Veen - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Bas Veen - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Bas

28 Augustus 2013 | Vietnam, Hanoi

Vietnam is zeker weten een van de vetste landen waar ik ooit ben geweest!

Ik vind het echt moeilijk om allemaal te vertellen hoe vet en mooi Vietnam was en hoeveel leuke mensen ik heb ontmoet! Maar ik ga toch een poging doen. Het is ook kut dat ik geen mobiel meer heb omdat ik nu geen foto's kan uploaden en de meeste foto's op de camera staan van Stijn. De enige foto's die ik heb zijn van het abseilen in Da Lat, de rest komt later!

Voor het eerst echt lekker geslapen in een nachtbus, dus in Ho Chi Minh (Saigon) gelijk naar het War Museum gegaan. Echt heel indrukwekkend museum, soms niet helemaal objectief en een beetje overdreven anti-Amerikaans. Doordat in het examenjaar het examen Geschiedenis ging over de Vietnamoorlog is het gelijk veel interessanter om in het museum alle verhalen te lezen en foto's te bekijken. Hele leuke avond gehad in Ho Chi Minh, in de backpacker area heb je een straat waar iedereen op plastic stoeltjes aan kleine tafeltjes zit. Luuk en Reinier kwamen de volgende ochtend ook aan in Vietnam en zij waren al met een groep van 8 mensen. Die avond zijn Stijn en ik met hen allemaal gaan eten in een sushi tent en daarna nog een paar biertjes gedaan. Toen ik met Luuk en nog 2 anderen richting het hostel liep werd ik opeens vol in m'n zak gegrepen door een vrouw en ze bleef heel hard knijpen. Binnen 5 seconden reed er een moter weg met een ander vrouwtje achterop en was m'n mobiel weg. Het ging zo snel, heel bizar. Wel volgende ochtend aangifte gedaan, maar duurt een dag dus zaten iets langer dan gepland in Ho Chi Minh.

Toen aangekomen in Mui Ne, een strandplaats 6 uur van Ho Chi Minh. De golven hier zijn redelijk hoog en sterk dus echt mooi om in de zee te zwemmen! Daarna op een tour gegaan naar de zandduinen en echt een heel mooi uitzicht vanaf de duinen. Ook veel mensen hier ontmoet, uit Engeland en Frankrijk, en ook de Nederlanders die we hadden ontmoet in Ho Chi Minh waren hier dus daar een avond mee gaan drinken. De dag erna was het idee om naar Nha Trang te gaan, maar Luuk en Reinier kwamen aan en hadden Stijn en mij overtuigd om met hen mee te gaan naar Da Lat om daar te gaan Canyonen. Dus een uur voor tijd toch maar niet in de bus gestapt. Diezelfde dag nog een keer naar de zandduinen gegaan omdat het weer wat mooier was, dit keer zelf een motorbike gehuurd en met Luuk en Reinier gereden. Op de terugweg stond er een Jeep met pech en stonden wat mensen te zwaaien naar ons, dus wij teruggereden en bleek dat twee Nederlandse meisjes een lift nodig hadden omdat ze al een kwartier in de regen stonden. Dus de laatste 30km met twee lifters achterop gereden.

In Da Lat de volgende dag een Honda Win motor gekocht van een local om daarmee samen met Luuk en Reinier naar het noorden te rijden! Dat is echt een van de vetste dingen geweest het afgelopen half jaar. Omdat je op plekken komt waar ze echt nog nooit een westerling hebben gezien. In Da Lat nog gaan canyoning, dat was in de jungle abseilen van rotsen, watervallen en een 12 meter hoge sprong vanaf een rots. Van Da Lat daarna naar Nha Trang gereden en omdat Da Lat op 1500 meter hoogte lag echt een hele vette motorrit gehad door de bergen heen. De motoren die we hadden rammelden wel van alle kanten en hebben minstens 1 keer per dag bij de repairshop gestaan! In Nha Trang met een groepje Nederlanders een boottocht gedaan, wat eigenlijk niets anders was dan de hele dag drinken en zwemmen op de boot en in de zee. Er is een eiland naast Nha Trang omgebouwd tot waterpark en daar ga je heen met een grote kabelbaan zoals die je op wintersport ziet.

Toen moesten we 700km rijden tot de volgende stad en je kan op een dag niet veel meer rijden dan 200km, dus onderweg overnacht in 2 plaatsen waar echt helemaaal geen blanken zijn. Toen na 3 dagen aangekomen in Hoi An, een klein stadje maar wel veel toeristen. Ik wilde hier graag mn duikerslicentie halen maar omdat het visum van mij en Stijn afliep op de 28e was daar geen tijd voor. Wel nog 2 duiken gedaan op open water wat ook heel erg vet was. Wel wat minder als de keer in de Filipijnen, maar de eerste keer is natuurlijk ook altijd wat leuker. Van Hoi An naar Hue is de meest bekende pas van Vietnam, omdat Top Gear daar een keer een aflevering over heeft gemaakt. Na deze heel erg mooie dag rijden moesten we onze motoren verkopen, het probleem was dat we maar 1 dag hadden dus hebben we ze voor een extreem lage prijs aan een local verkocht.

Vanaf Hue naar Hanoi met een slaapbus en in Hanoi een cruise geboekt naar Ha Long Bay, de allermooiste plek waar ik tot nu toe in mn leven ben geweest. Op de cruise waren alleen maar jongeren waardoor iedereen heel goed met elkaar om kon gaan, en hoe meer mensen dronken hoe extremer de dingen worden die mensen dan doen. Het is echt heel moeilijk uit te leggen omdat je niet kan vertellen hoe mooi het was, de tweede nacht was namelijk op een onbewoond eiland in the middle of nowhere en was je letterlijk weg van alles, echt heel erg vet. Toen na 3 dagen helemaal kapot teruggekomen van de cruise nog 1 avond gaan drinken met een deel van de mensen die meewaren op de cruise en toen klaargemaakt voor de bus van hell. We moeten nu namelijk in een 30 uur durende bus zitten van Hanoi naar Luang Prabang, heel kut!

Nu nog anderhalve week chillen in Laos en dan op 9 september vanaf Bangkok terugvliegen naar Amsterdam. 3 weken Vietnam is echt heel erg snel gedaan en had echt geen plek over willen slaan waar ik ben geweest!

• 28 Augustus 2013 - 08:42

Anita Pierik:

Ongelofelijk wat je allemaal hebt gedaan en gezien zo te lezen. Ik ben erg benieuwd naar de verhalen die er bij horen. Je snapt dat we erg blij zijn dat je motor avontuur is afgelopen. Zekere als je in de krant leest dat er een jongen uit Nl. in de gevangenis zit.
    Dat abseilen klinkt enorm spannend en uiteraard ook het duiken. Jammer dat het niet gelukt is om je licentie te halen. Wie weet kun je dat in Nl. een keer doen.
    Kan niet wachten om de foto's te zien.
    Hoop dat de busreis is meegevallen. Geniet nog een paar weken in Laos samen met Stijn. Aan de verhalen te zien zal dat prima lukken.
    Pas goed op jullie zelf. Het is voor ons een fijn vooruitzicht dat je weer naar huis komt. 7 maand is echt lang.
    xxx mamma