Afgelopen maand - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Bas Veen - WaarBenJij.nu Afgelopen maand - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Bas Veen - WaarBenJij.nu

Afgelopen maand

Blijf op de hoogte en volg Bas

19 Mei 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Zoals verwacht zijn de tussententamens erg goed verlopen. Alle scores waren rond de 90%, in principe kan ik ook bijna geen vak niet meer halen. Tenzij ik nog een paar lessen mis want dan krijg ik voor een vak automatisch een 1.

Eind april ben ik met een paar andere exchange students naar de DMZ geweest, een bufferzone tussen Noord en Zuid Korea. Dat is een grens over de hele breedte en 4 kilometer lang. Toen zelfs ook nog een paar meter in Noord-Korea geweest, zelfs toen de spanningen erg 'hoog' waren gingen dit soort tours gewoon door. Ook in een tientallen meters diepe tunnel geweest die van Noord Korea helemaal naar Zuid Korea loopt, na de Koreaanse oorlog in het geheim gegraven door de Noord Koreanen. Dit was tot nu toe het meest indrukwekkende wat ik in Korea heb gezien, ook gezien de oorlog die de twee landen nog steeds hebben.

Dagen daarna hadden Patrick en ik plannen gemaakt om ook in Seoul dingen te gaan bezoeken, aangezien we hier nog niet bijster veel hebben gedaan overdag. Maar het bleef uiteindelijk bij de mooie plannen en toch niet echt wat bezocht.

Vincent, m'n roommate, en ik waren uitgenodigd door een Koreaan om een keer een weekend mee te gaan naar Daegu, zijn thuisplaats. Een leuke stad met toch meer dan 2,5 miljoen inwoners en hij scheen in een mooi appartement te wonen. Dus wij zijn een weekend met Ik Hyun Kim meegegaan. Toen we daar aankwamen nam hij ons mee naar het grootste gebouw van heel Daegu en daar woonde hij dan op de 39e verdieping. Heel luxe allemaal: zo'n WC met 100 knopjes, een massagestoel van een paar duizend euro en de voordeur gaat open met een vingerafdruk. Dit weekend werd alles voor ons betaald, zelfs de drank wilden ze betalen, hoort allemaal bij de Koreaanse cultuur. Het meest apart was toch wel dat de ouders ons aan het einde geld gaven als een soort bedankje dat we wilden bezoeken.

Omdat de universiteit meer dan 25.000 studenten heeft betekent het dat er ook wel eens belangrijke mensen zijn. Zo is een professor van sommige andere exchange studenten een van de rijkere mensen in Korea. Ook is de Pakistaanse ambassadeur langsgekomen om ons een lecture te geven. Er stonden eerst nog meer ambassadeurs op de planning maar die konden toen wegens omstandigheden niet komen. Ook vieren ze hier elk jaar uitbundig de geboorte van de universiteit: 3 dagen festival. De hele campus staat dan vol met tentjes waar je dingen kan drinken, eten of spelletjes kan spelen. Toen ik daarna 's nachts in het meer ben gesprongen, heel dom, heb ik ergens mijn duim aan open gehaald. Aangezien het meer redelijk smerig is wilde ik de volgende dag naar het ziekenhuis gaan om het te laten schoonmaken en hechten. Toen ben ik onderweg mijn portemonnee verloren met al mijn pasjes erin, creditcard, pinpas, koreaanse ID en nog wat pasjes. Toen had ik gelukkig mijn Nederlandse creditcard nog in mijn kamer liggen en daarmee naar het ziekenhuis gegaan, ben ik die ook kwijtgeraakt. En daarbovenop ook nog eens die nacht ervoor mijn mobiel laten vallen waardoor er een barst in het scherm zit. Alles bij elkaar tegelijkertijd voelde ik me voor het eerst even kut hier. Maar dat ging al gauw weg, ook omdat het festival gewoon doorging natuurlijk. Dag erna een nieuwe Koreaanse creditcard gekregen en naar het ziekenhuis gegaan om mijn duim te laten hechten.

Afgelopen weekend in een pretpark gewerkt met Patrick, Emil en Vincent om een keer wat anders te doen dan het hele weekend drinken, uitslapen en geld uitgeven. Dit betaalde ook nog wel redelijk waardoor ik in twee dagen werken 125 euro had verdiend. Ook heb ik hier iemand ontmoet die bezig is met research voor zijn Phd. en hij had nog een Nederlandse vertaler nodig. Aangezien ik altijd wel wat extra geld kan gebruiken ga ik dit waarschijnlijk voor hem doen. Gisteren had toevallig iemand mijn creditcard gevonden en aan de bewakers gegeven, hier had ik alleen niets meer aan aangezien ik die al had laten blokkeren, haha. Ik kan er nu allemaal om lachen omdat het ook allemaal maar materieel is, alle pasjes zijn immers te vervangen he.

Komende weken hele leuke dingen voor de boeg, behalve het ene wetenschappelijke artikel dat ik in elkaar moet zetten voor woensdag.
Donderdag vlieg ik namelijk naar Hong Kong met wat andere uitwisselingsstudenten, voor vijf dagen. Als ik dan dinsdag terugkom heb ik 1 dag college en vlieg ik donderdag naar Jeju Island. Een eiland helemaal in het zuiden van Korea. Aangezien ik geen colleges meer kan missen vlieg ik zondag al weer terug om 3 dagen colleges te volgen. Die donderdag erna, 6 juni, ga ik alweer een lang weekend weg, weer helemaal naar het zuiden: Busan. Een iet wat meer toeristische strandplek. Hierna heb ik alweer mijn laatste week met colleges hier en daarna enkel nog wat tentamens tot het semester echt af is. Maar gelijk de dag na de tentamens ga ik samen met Patrick eerst nog 9 dagen naar Tokyo. Is wel een mega dure stad, dus proberen we te couchsurfen bij mensen om wat te besparen op de kosten maar natuurlijk ook om andere mensen te ontmoeten daar die ons wellicht meer kunnen laten zien van Tokyo.

Als ik terugkom uit Tokyo vliegt Patrick terug naar Nederland en zijn verder alle buitenlandse studenten al teruggevlogen naar huis en een paar nog verder aan het reizen. Begin juli komen eerst papa en mama nog samen met Lisa en Gijs om 2 weken door Korea te reizen. Daarna ga ik weer alleen verder en vlieg ik op 15 juli naar Bangkok waar ik samen met Stijn (vriend van de middelbare school) zal gaan reizen door Laos, Cambodja en Vietnam. Ik heb hierdoor wel alvast mijn ticket met een maand verlengd tot 9 september.

Vanaf nu tot en met 15 juli staat eigenlijk alles al zo goed als vol, waardoor de tijd alleen nog maar sneller voorbij vliegt en ik bijna niet in de gaten heb dat ik over precies een maand al mijn laatste tentamen aan het maken ben. Toch heb ik het er hier echt nog steeds heel erg naar m'n zin en heb nu ook al heel veel zin in alle dingen die er aan zitten te komen.

  • 19 Mei 2013 - 10:18

    Trudie Van Der Klei:

    Hallo Bas


    Eindelijk schrijf je eens wat. Wel erg mooi al die dingen die je meemaakt en dat pakken ze je niet meer af. Ook erg leuk dat je zoveel mensen leert kennen. Geniet er maar lekker van. Hier vandaag eerste pinksterdag. Vandaag toevallig redelijk weer maar verder erg slecht en veel regen en koud. Wat een pech trouwens die ene dag dat je alles kwijt was en je er dan toch zo nuchter over blijft. Over nuchter gesproken: Wel een beetje kalm aan doen he. Ook snel weer wat schrijven want ik vind het erg leuk altijd die verhalen. GELUKSVOGEL xxxx

Tags: Seoul, Daegu, DMZ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 11 Feb. 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 9695

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 09 September 2013

Studeren & Reizen in Azië

Landen bezocht: